Erfgoedplus.be vind meer dan je zoekt

Navigation Search

Thema

Kunstbezit Vlaams-Brabant

1 bijlage(n)

De provincie Vlaams-Brabant beschikt over een rijk en divers kunstpatrimonium. Het gaat vooral om werk van Vlaams-Brabantse kunstenaars, maar de collectie werd doorheen de jaren verder aangevuld met referentiewerken die de collectie context verlenen.Daarnaast beschikt de provincie -via een legaat- ook over een zeer uitgebreide verzameling van het kunstenaarsechtpaar Pierre Van Humbeeck en Marie Piron.

Al deze kunstwerken worden in de eerste plaats ingezet om het provinciehuis in Leuven en de provinciale buitendiensten te verfraaien. De waarde van de collectie overstijgt uiteraard dit louter decoratieve aspect.

Behalve een boeiende staalkaart van actuele Vlaams-Brabantse kunst heeft de provincie zo bijvoorbeeld ook een aantal mooie en kunsthistorisch interessante stukken overgeërfd uit het patrimonium van de vroegere unitaire provincie Brabant.  Zo is er het werk ‘Hemelvaart van de Heilige Maria’  van Jacob Jordaens, ‘Hond en bunzingen’ van Jan Fyt en een ronduit prachtige ‘Onrustwekkende wolk’ van Eugène Laermans.  Daarnaast ook werk van klinkende namen als Spilliaert, Minne, Evenepoel, Raveel, …

schetboek Kaat Tilley

Actueler maar even bijzonder is bijvoorbeeld het eerste schetsboekje van de betreurde modeontwerpster Kaat Tilley, de Europese vlaggencombinatie ‘In Varietate Concordia’ van Maarten Vanden Eynde,  het werk ‘Patria’ van Koen Theys of het indrukwekkende ‘Het offer’ van Johan Creten.

 

Het BalkonDaarnaast zijn er ook tal van kunstwerken letterlijk geïntegreerd in het provinciehuis: meest in het oog springende daarbij is uiteraard het gele balkon, voor iedereen goed zichtbaar aan de zijgevel van het provinciehuis, van de Oostenrijkse kunstenares Aglaia Konrad.

Visueel hangt het balkon als een fel gekleurd sieraad aan de blinde gevel van het provinciegebouw. Vanaf het balkon strekt het uitzicht zich in een niet gekend panorama over Leuven en omstreken. De bezoeker van het balkon, voornamelijk personeel, is zowel observator als bekeken object en daarmee een specifiek onderdeel van de openbare ruimte. Voor de gebruikers is het balkon natuurlijk een potentieel trefpunt én een mooie motivatie om even van de frisse buitenlucht te genieten. De kunstenares zocht expliciet niet naar een object dat in harmonie zou zijn met het gebouw, maar wel een ‘overduidelijk aangehechte, zichtbare functie van iets 'anders'’. Zo wordt ook de architectonisch esthetiek van het gebouw in zijn waarde gelaten. Symbolisch sieraad of sociale sculptuur, 'het Balkon' zal altijd zichtbaar de relatie tussen overheid en bevolking uitdrukken.

Bekijk hier de kunstcollectie van de provincie Vlaams-Brabant.

 

Print deze pagina Publicatie Van Humbeeck-Piron.pdf