Erfgoedplus.be vind meer dan je zoekt

Navigation Search

Dossier: Het Leuvense gerechtsgebouw

Decoratieve elementen: eerste wandelzaal

2 bijlage(n)

Dadelijk bij het binnentreden van het gebouw komt men in een imposante ‘salle des pas perdus’ of wandelzaal. In de boogvelden boven de deuren van de zittingszalen is een gesculpteerde decoratie aangebracht. Boven een fasces is een zwaard afgebeeld, dat water splijt en omwikkeld is door twee slangen, tegen een achtergrond van olijftakken en -bladeren. Het zwaard staat, net als de weegschaal, symbool voor het recht spreken dat evenwichtig pro en contra afweegt, debatten beslecht en een rechtvaardig oordeel velt. De slangen staan symbool voor kennis en wetenschap en verwijzen, net als de olijftakken en -bladeren, een attribuut van Minerva, naar de vrede die enkel uit een rechtvaardig vonnis voortspruit.

Gesculpteerde decoratie in de wandelzaal op het gelijkvloers. Foto Lander Loeckx.

De Romeinse godin Minerva, vereenzelvigd met de Griekse Athena, duikt ook op in de interieurdecoratie, onder de vorm van een vrouwenhoofd, getooid met een Korinthische hoplietenhelm, deel van de uitrusting van de zwaarbewapende infanteristen in het Oud-Griekse leger. Ze bekroont de sluitsteen in de bogen boven de toegangsdeuren en boven de muuropeningen die de wandelzaal verbinden met de vestibule.

Minervahoofd in de wandelzaal op het gelijkvloers. Foto Lander Loeckx.

Het ontwerp van de circulatie binnen het gerechtsgebouw koppelt, net als aan de buitenzijde, symmetrie aan hiërarchie door de opdeling in niveaus. Na de wandelzaal leidt een imposante centrale keizerstrap, uitgevoerd in marmer en omgeven door granieten zuilen met acanthusbladkapitelen, naar de ‘salle des pas perdus’ op de tweede verdieping. Dit stijgende traject, somber wegens het gebrek aan rechtstreekse lichtinval, benadrukt het onderscheid tussen gerechtelijke diensten. De rechtbanken die zich hoger bevonden, in casu de burgerlijke en de handelsrechtbank, werden namelijk als meer prestigieus beschouwd dan de boetstraffelijke rechtbank en het vredegerecht die zich op het gelijkvloers bevonden. Het traject vormt ook een inwijdingstocht voor de burger, getuige de bekroning van de traphal door een spiegelgewelf met plafondschildering.

Traphal met plafondschildering van Albert Ciamberlani, 1932. Collectie Leuvens Historisch Genootschap.
Print deze pagina erfgoeddag_brochure_020_spread_compressed.pdf paneel7B.pdf